10 SEO porad dla początkujących użytkowników Wordpressa

Pozycjonowanie stron opartych o WordPress to kwestia bardzo ważna, choć jednocześnie problematyczna dla wielu początkujących. Większość właścicieli małych biznesów to pasjonaci, którzy świetnie radzą sobie ze świadczeniem swoich usług. Nie są oni ekspertami od SEO i po prostu nie mają czasu, by skupić się na kompleksowej strategii pozycjonowania.

Z tego powodu przygotowaliśmy niniejszą listę „10 porad dla początkujących użytkowników WordPressa oraz nowych posiadaczy stron internetowych”. Jest to idealny materiał dla osób takich jak:

  • Właściciele małych firm samodzielnie zarządzający swoimi stronami internetowymi.
  • Nowicjusze w branży SEO
  • Początkujący sprzedawcy

Wszystkie zawarte tu wskazówki zostały ujęte w łatwo przyswajalnej dla czytelnika formie. Nie znaczy to jednak, iż tracą one na wartości lub efektywności. Zastosuj się do poniższych porad, a z pewnością uda Ci się ułożyć długoterminową i efektywną strategię SEO.

Zanim jednak zaczniemy, wyjaśnijmy sobie najważniejsze pojęcia.

Czym jest SEO?

SEO oto skrót od sformułowania „Search Engine Optimatization”.  Jedna z najbardziej wpływowych firm SEO, wyjaśnia znaczenie tego terminu w następujący sposób:

„SEO do gałąź marketingu skupiająca się na zwiększaniu widoczności stron internetowych w organicznych (nieopłacanych) wynikach wyszukiwania. SEO obejmuje zarówno elementy techniczne, jak i kreatywne, wymagane do poprawy rankingów, a także zwiększania ruchu oraz widoczności w wyszukiwarkach.”

Wskazówka nr. 1: Wybierz właściwy hosting dla strony opartej o WordPressa

Być może myślisz sobie: „Co hosting ma wspólnego z SEO?” Teoretycznie, Google nie obchodzi to, z usług jakiej firmy hostingowej korzystasz. Algorytmy zwracają jednak uwagę na wydajność oraz bezpieczeństwo, na co ogromny wpływ ma wybrany hosting.

Oto 3 elementy, które powinna zapewnić Ci firma hostingowa oraz dlaczego powinna ona pomóc Ci w przeprowadzeniu strategii SEO:

  • Wydajność: Im szybciej ładuje się Twoja strona, tym lepiej. Hosting powinien oferować PHP7+, HTTP/2 oraz pewien rodzaj buforowania.
  • Bezpieczeństwo: Jeśli Twoja strona internetowa zostanie zaatakowana, jej rankingi spadną. Szukaj hostingu, który wykonuje rutynowe kontrole bezpieczeństwa, używa zapory sieciowej oraz posiada na swojej platformie wbudowane zabezpieczenia.
  • Certyfikat SSL: Certyfikaty SSL wpływają na wydajność oraz bezpieczeństwo, nie wspominając o pozycji w wynikach wyszukiwania. Twój hosting powinien zapewnić bezpłatny certyfikat SSL oraz pomóc w zaimplementowaniu protokołu https.

Wskazówka nr. 2: Zainstaluj plugin SEO

WordPress jest jednym z najprzyjaźniejszych systemów zarządzania treścią (CMS) względem SEO. Samo skorzystanie z WordPressa nie spowoduje jednak, że Twoja witryna automatycznie wyląduje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Potrzebujesz pomocy odpowiedniej wtyczki.

Istnieje wiele wtyczek SEO dla WordPressa, jednak najmocniej polecam tę o nazwie Yoast SEO. Z jej pomocą można:

  • Dostosowywać tytuły SEO i opisy <meta>
  • Uwzględniać dane z Facebook Open Graph oraz Twitter Card
  • Automatycznie generować mapę witryny XML
  • Korzystać z analiz treści oraz opinii

Wskazówka nr. 3: Skonfiguruj niestandardowe linki bezpośrednie

Link bezpośredni to po prostu inne określenie dla adresu URL. Domyślnie, linki bezpośrednie nie są najbardziej przyjazne dla SEO. Na szczęście istnieje prosty sposób, aby temu zaradzić:

  • Zaloguj się do swojego panelu administracyjnego w WordPressie
  • Przejdź do zakładki Ustawienia –> Linki bezpośrednie (permalinki)
  • Zmień ustawienia, tak by uwzględnić „Nazwę posta”
  • Zapisz zmiany

Dobre i złe przykłady użycia permalinków w WordPressie

blankŹródło: blog.shortpixel.com

Wskazówka nr. 4: Zoptymalizuj zawartość witryny

Optymalizacja treści jest prawdopodobnie najważniejszą częścią udanej strategii SEO. Tworzenie treści wysokiej jakości oczywiście nie jest łatwe. W rzeczywistości wartym rozważenia pomysłem może okazać się zatrudnienie do pomocy wykfalifikowanego copywritera. Dzięki temu zyskasz wiele czasu na inne obowiązki związane z prowadzeniem biznesu lub cokolwiek, czego tylko zapragniesz.

Co robić, aby tworzyć treści wysokiej jakości oraz wartościowe z puntu widzenia SEO? Oto kilka wskazówek:

  • Aktualizuj zawartość strony, gdy tylko pojawią się nowe informacje na dany temat.
  • Publikuj artykuły regularnie. Wyszukiwarki ‘lubią’ widzieć nowe treści.
  • Linkuj do innych wartościowych zasobów. Mowa tu zarówno o obcych źródłach, jak i podstronach Twojej witryny.
  • Dołączaj multimedia do publikowanych treści. Filmy, pliki dźwiękowe, infografiki oraz wykresy wyróżnią Twój kontent.
  • Odpowiadaj na często zadawane pytania. Dowiaduj się, czego potrzebują Twoi odbiorcy i po prostu im to zapewniaj.
    1. Wskazówka nr. 5: Tytuły oraz opisy meta bogate w słowa kluczowe

Tytuły oraz opisy meta pojawiają się na stronach wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Wyszukiwarki wykorzystują te słowa oraz wyrażenia, aby dopasować wyświetlane strony do zapytania użytkownika. Im bardziej odpowiedni jest użyty przez Ciebie tytuł oraz opis, tym większe jest prawdopodobieństwo, iż pojawi się on w odpowiedzi na czyjeś wyszukiwanie.

Poniższa grafika ilustruje, w jaki sposób za pomocą wtyczki Yoast można edytować tytuły oraz opisy meta:

blank

Źródło: blog.shortpixel.com

    1. Wskazówka nr. 6: Optymalizuj i kompresuj obrazy

Badania przeprowadzone przez Backlinko wykazały, że treści zawierające co najmniej jeden obraz wyświetlane są wyżej od treści pozbawionych obrazów. Samo stosowanie tego typu multimediów to oczywiście niejedyny klucz do sukcesu. Aby zmaksymalizować korzyści wynikające z używania obrazów, postępuj w następujący sposób:

  • Zmieniaj nazwy obrazów przed umieszczeniem ich na stronie. Używaj opisowych nazw zawierających słowa kluczowe dopasowane do treści.
  • Dodawaj tekst alternatywny oraz podpisy. Opisuj dokładnie zawartość obrazu.

 

blank

Źródło: blog.shortpixel.com

Warto pamiętać także o kompresji obrazów. Bardzo pozytywnie przyczyni się to do zwiększenia wydajności strony. Używanie małych i lekkich zdjęć przyspieszy ładowanie witryny oraz pozwoli jej wkupić się w łaski wyszukiwarek. Świetną wtyczką służącą do optymalizacji obrazów w WordPressie jest ShortPixel. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na jej temat, odwiedź oficjalną stronę producenta dostępną pod poniższym linkiem:

https://shortpixel.com/

Wskazówka nr. 7: Zainstaluj wtyczkę do buforowania

W pierwszej ze wskazówek wymienionych na łamach niniejszego wpisu wspominałem, że wybrana przez Ciebie firma hostingowa powinna oferować pewien rodzaj buforowania. W niektórych przypadkach usługa zapewniona przez hosting okazuje się wszystkim, czego klient potrzebuje, by zoptymalizować szybkość działania witryny. Jeśli jednak jest to możliwe, warto wypróbować wtyczki cache, co może pozwolić na uzyskanie dodatkowych korzyści.

Polecam dwie wtyczki służące do przyspieszenia buforowania:

  • Cache Enabler. Bardzo prosta, a jednocześnie skuteczna wtyczka. Bardzo łatwo ją skonfigurować, lecz oferuje ona ograniczone opcje.
  • WP Super Cache. Wtyczka ta została wydana przez twórców WordPressa. Zawiera ona więcej funkcji niż Cache Enabler.

Jeśli z kolei jesteś gotowy na małe wydatki, zainteresuj się wtyczką WP Rocket. Jest to plugin do buforowania klasy premium. Oferowane przez niego funkcje są w pełni warte swojej ceny.

Wskazówka nr. 8: Instaluj tylko wtyczki wysokiej jakości

Słabo opracowane wtyczki mogą zaszkodzić Twojej witrynie na kilka sposobów. To właśnie pluginy bardzo częstą są przyczyną problemów z wydajnością, gdyż niejednokrotnie po prostu spowalniają one strony internetowe. Co gorsza, czasami zawierają luki w zabezpieczeniach, co pozwala hakerom na uzyskanie dostępu do Twojej witryny.

Szukaj wtyczek, które:

  • mają co najmniej 4-gwiazdkową recenzję
  • są używane na wielu innych stronach (aktywne instalacje)
  • są kompatybilne z twoją wersją WordPressa

Wskazówka nr. 9: Prześlij mapę witryny do Google Search Console

Mapa witryny to plik, który informuje Google, które strony witryny WordPress powinny być zawierane w wynikach wyszukiwania. Tak jak już wspomniano, plugin Yoast SEO generuje mapę witryny automatycznie. Twoim zadaniem jest jedynie poinformowanie Google o istniejącej mapie witryny. Możesz zrobić to za pośrednictwem Google Search Console. Jeśli zastanawiasz się, jak tego dokonać, obejrzyj poniższy film instruktażowy:

Wskazówka nr. 10: Udostępniaj treści w mediach społecznościowych

Nikt nie jest w stanie potwierdzić, że aktywność w mediach społecznościowych ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony. Udostępnianie treści w mediach społecznościowych z pewnością jednak zwiększy widoczność Twojej witryny. Im aktywniejszy jesteś w mediach społecznościowych, tym większy ruch pojawi się na Twojej witrynie. Nawet zwykłe z pozoru treści potrafią stać się viralami w ciągu kilku godzin. Warto skupić się na portalach społecznościowych takich jak: Instagram, Facebook, Twitter i LinkedIn.

WSKAZÓWKA BONUSOWA: Skonfiguruj Google Analytics

Kwestię tę uwzględniłem na końcu, ponieważ konfiguracja Google Analytics technicznie nie poprawi SEO Twojej strony opartej o WordPress. Jeśli nie będziesz jednak monitorować ruchu na swojej witrynie, nie dowiesz się, jak działają w praktyce poszczególne metody pozycjonowania.

Usługa Google Analytics jest całkowicie bezpłatna i zapewnia ogromną ilość danych o użytkownikach witryny, zawartości i wydajności oraz wiele, wiele więcej. Tak naprawdę nie ma żadnego powodu, dla którego miałbyś nie używać Google Analytics na swojej witrynie.

Oto szczegółowy film poradnikowy na temat konfigurowania Google Analitycs oraz instalowania go na witrynie WordPress:

Nawet jeśli wdrożysz tylko kilka ze wskazówek zawartych w niniejszym wpisie, znajdziesz się na właściwej drodze do sukcesu. Najważniejsze jest rozpoczęcie konkretnych działań. Solidna strategia SEO to maraton, a nie sprint. Bądź konsekwentny, a Twoje wysiłki z pewnością w końcu się opłacą.

Tekst tłumaczony z blog.shortpixel.com

Pozostaw komentarz